Un Paște rănit
by @d_min
Eram încă student la teologie când un confrate al meu a scris un articol cu același titlu.
M-a lovit acel adjectiv legat de Paște. Este un adjectiv calificativ, califică Sărbătoarea. În
memoria mea, Paștele a fost întotdeauna o expresie a bucuriei, a vieții, a răzbunării vieții,
a primăverii, a clopotelor etc. Sigur că știam Evangheliile de Paști și că Isus, care era viu
din nou, și-a arătat rănile. Dar nu mă gândeam la asta, sau obișnuința fura noutatea și
ciudățenia acestor răni: cum poate fi o rană în ziua Învierii?
Așa am început să mă gândesc și la aceste răni ciudate, dar evidente, în acel Trup glorios.
Cu siguranță, acestea sunt dovada continuității istorice dintre Iisus cel răstignit și Isus
înviat: este El! Rănile arată identitatea și continuitatea Lui.
Rănile pe Trupul său glorios.
De aici un Paște glorios, dar rănit. Glorios și rănit. Există o continuitate incredibilă.
Pe de altă parte, a existat și există convingerea că gloria Domnului este arătată deja în
moartea lui (când voi fi înălțat de pe pământ, îi voi atrage pe toți). În consecință, unii
artiști l-au pictat sau sculptat pe Cristos pe cruce cu coroana regală, haine regale și fără a
sublinia suferința crucii: tocmai un Crucifix glorios. O răstignire în care strălucește deja
gloria și puterea învierii.
Deci, un Răstignit glorios și un Paște rănit.
Așadar, preotul la veghe de Paști, atingând cele cinci răni ale lui Isus și punând boabe de
tămâie pe ele, spune încet și solemn (și tu citește încet): pentru rănile lui …. sfinte …
glorioase …. să ne păstreze și să ne ocrotească … Cristos Domnul. Isus Înviat vrea ca
apostolii să-i vadă rănile și tu Toma pune degetul aici și privește mâinile mele, întinde
mâna și pune-o în coasta mea.
Isus însuși este glorios în moarte și rănit în ziua vieții: în această moarte există atât de
multă viață și în același timp există încă multe răni în această înviere.
Și noi, Trupul Său, continuăm în persoana noastră și în istorie, durerea lui glorioasă și
victoria sa rănită.
În filmul românesc „Binecuvântată să fii Închisoare”, în mijlocul nopții de Paște, din celule
se ridică, la început timid, apoi, pe măsură ce prizonierii înțeleg și participă, se ridică
cântecul solemn, maiestuos de Paște: Cristos a înviat! Uimire și tăcere printre gardieni…
În timp ce piesa umilă și mândră continuă, poartă câte un zâmbet, o lacrimă, o tresărire
de umanitate în acea imensă durere.
Este o suferință glorioasă, o durere răscumpărată, dar și un Paște (era chiar noaptea de
Paște) cu multe răni.
Era o fată (în vârstă de cinci ani) care suferă de o boală rară: se zgârie în permanență
până când își face răni. Noaptea, mama dormea îmbrățișând copilul, așa că mâinile
fetiței, care o îmbrățișau și ele, rămân nemișcate. Într-o seară, în pat, fata îi spune
mamei, cu un ton senin, convins: mamă, Isus dă multe daruri și aduce cadouri copiilor.
Mie mi-a dat rănile sale. Mama o strânge tare la sine și așa o liniște. Dar un “dor de iubire
intensă, aproape al lui Dumnezeu și o suferință imensă o traversează în întregime. Apoi
copilul adoarme și astfel mama poate plânge.
Așadar, chiar și în aceste zile suspendate există multă durere, dar și multă dragoste,
există o distanță de rudele celor care se îmbolnăvesc, imposibil de înlocuit prin altceva
decât prin apropierea celor care nu sunt rude.
Există atâta bucurie în cel care se întoarce la cei dragi, după o lună în spital. Întreg satul
este în așteptare: bun-venit înapoi printre noi! Toată lumea sărbătorește și chiar
balcoanele sunt decorate pentru ocazie. Iar omul este emoționat. Pentru că merge
acasă? Desigur. Pentru că mai trăiește? Absolut. Totuși bucuria lui are o lună de
așteptare, are zile de suferință, a lui și a altora. Are o memorie. Este o bucurie
neobișnuită, mai misterioasă, într-atât că-i dau lacrimile.
Așadar, noi continuăm Pasiunea Sa glorioasă și rănile Paștelui Său.
Dar pot ” schimbate între ele cele două realități (suferință și bucurie)? Se pot aplica
aceleași exemple pentru amândouă?
Aproape.
p.tarcisio favaro snagov mai 2020
Recommended Posts

Caritate în mișcare
martie 13, 2022

Liturghia acasă
iunie 06, 2020

Carantină și întâlnire
mai 19, 2020
Regina Carmelului
Setări de Confidențialitate
Când vizitați un website, browser-ul Dvs. stochează informații către server, sub formă de cookies. Aici puteți controla ce cookie-uri permiteți în browser-ul Dvs.
Aceste cookie-uri sunt necesare pentru buna funcționarea site-ului și nu pot fi dezactivate
Pentru navigare ep acest site, folosim următoarele cookie-uri tehnice necesare funcționării corecte a site-ului.
Folosim Woocomerce ca platformă de cumpărături on-line. Pentru ”coș” și procesarea comenzii se folosesc două cookie-uri. Acestea sunt strict necesare pentru buna funcționare a magazinului și nu pot fi dezactivate.