Acasă > Sanctuar > Plan Iconografic > Amvonul

AMVONUL


„Amvonul este imaginea pietrei Sfântului Mormânt: îngerul o rostogolise din intrarea mormântului şi s-a aşezat acolo pentru a vesti învierea Domnului, femeilor mironosițe”, scria Sfântul Gherman din Costantinopol în Istoria bisericească”. După cum citim și în evanghelia lui Matei: “Îngerul, aşezat pe piatra rostogolită, a spus femeilor: „Voi nu vă temeţi! Ştiu că-l căutaţi pe Isus cel răstignit. Nu este aici, căci a înviat după cum a zis. Veniţi şi vedeţi locul unde a zăcut” (Mt 28,5-6).

De aici a pornit mişcarea vestirii creştine a cărui mesaj esenţial (kerigma) consistă în proclamarea Învierii lui Isus.

Din acest motiv amvonul este făcut din piatră şi reprezintă în mod simbolic mormântul gol de unde a fost proclamată pentru primă oară Învierea Domnului.

(*)Regăsim aici tema Sanctuarului: dacă în nartex este reprezentat grădina de la început cu îngerul care izgonește omul din cauză neascultării, spaţiul amvonului este grădina Sfântului Mormânt, unde îngerul a vestit femeilor învierea lui Cristos, Noul Adam.

În Ritualul binecuvântărilor (n. 1238) se citește: „Amvonul, locul din care este proclamat cuvântul lui Dumnezeu se cuvine să corespundă demnităţii acestui cuvânt şi să ţină treaz în mintea credincioşilor, faptul că masa Cuvântului lui Dumnezeu este întotdeauna pregătită, de când Cristos, biruitor al morţii, cu puterea Duhului Său, a rostogolit piatra de la intrarea în mormânt”.

Înţelegem de ce amvonul Sanctuarului este făcut din acelaşi fel de piatră cu altarul; ca să arate că „cele două părţi din care este alcătuită Sfânta Liturghie, adică Liturgia Cuvântului şi Liturgia Euharistică, sunt atât de strâns unite între ele încât constituie un singur act de cult” (Sacrosanctum Concilium 56).

Totuşi, amvonul este mai înaintat spre nava bisericii în comparație cu altarul,   deoarece Cuvântul lui Dumnezeu a venit înainte de Întruparea Lui. Precum în drumul către Emaus, Cristos, înviat, a explicat mai întâi sensul Sfintei Scripturi şi apoi s-a făcut cunoscut prin frângerea pâinii.  Masa Cuvântului pregăteşte mereu Masa Euharistică.

Amvonul Sanctuarului are o fâşie verticală unde se văd şapte flăcări, care, pentru noi carmelitanii, ucenici ai lui Ilie, amintesc ceea ce Ben Sirah spune despre profetul Muntelui Carmel: „S-a ridicat Ilie, profetul, ca un foc şi cuvântul lui ardea ca o torţă” (Sir 48,1).

Dar flăcările sunt şi simbolul Duhului Sfânt care coboară asupra apostolilor în rugăciune, sub formă de limbi de foc (Fap 2,3). În timpul liturgiei Cuvântului, Duhul coboară asupra credincioşilor pentru a reînnoi ceea ce s-a întâmplat în prima vestirea după Rusalii: „când au auzit au fost pătrunşi la inimă” (Fap 2,3).

Însă numărul „șapte” ne trimite cu gândul mai ales la marea liturgie cu care se deschide viziunea solemnă din Apoclipsă:

„M-am întors să văd glasul care-mi vorbea şi, întorcându-mă, am văzut şapte candelabre de aur. Cele şapte stele sunt îngerii celor şapte Biserici, iar cele şapte candelabre sunt cele şapte Biserici” (Ap 1,12.20).

În timp ce se proclamă Cuvântul lui Dumnezeu la amvon, continuă acel dialog între Domnul Isus Cristos şi poporul său, precum apare în prima dintre cele şapte scrisori adresate bisericilor din Asia Mică: „Aşa spune Cel care ţine cele şapte stele în mâna lui dreaptă, cel care umblă în mijlocul celor şapte candelabre de aur” (Ap 2,1).

În sfârşit, cele șapte flăcări nu pot să nu ne amintească de Menorah, candelabrul cu șapte braţe, care ardea în continuu în Templul din Ierusalim, pentru a aminti prezenţa vie a lui Dumnezeu care s-a revelat  în creaţie („Să fie lumină!” este primul cuvânt al lui Dumnezeu care începe relatarea creaţiei în șapte zile) şi de-a lungul istoriei lui Israel: „Cuvântul tău e făclie pentru paşii mei şi lumină pentru cărările mele” (Ps 119,105).

„Amvonul este mai mult decât un obiect, o mobilă (precum este un pupitru). Amvonul este un loc, un spaţiu, este grădina Învierii, de unde a început vestirea bucuriei Evangheliei” (Evangeli Gaudium 276).

Privacy Settings saved!
Setări de Confidențialitate

Când vizitați un website, browser-ul Dvs. stochează informații către server, sub formă de cookies. Aici puteți controla ce cookie-uri permiteți în browser-ul Dvs.

Aceste cookie-uri sunt necesare pentru buna funcționarea site-ului și nu pot fi dezactivate

Pentru navigare ep acest site, folosim următoarele cookie-uri tehnice necesare funcționării corecte a site-ului.
  • wordpress_test_cookie
  • wordpress_logged_in_
  • wordpress_sec

Folosim Woocomerce ca platformă de cumpărături on-line. Pentru ”coș” și procesarea comenzii se folosesc două cookie-uri. Acestea sunt strict necesare pentru buna funcționare a magazinului și nu pot fi dezactivate.
  • woocommerce_cart_hash
  • woocommerce_items_in_cart

Decline all Services
Accept all Services